Pages

heyy awak ? saye senyum dekat awak nieh:) heeee , welcome you all to my blogg . enjoy yaa and don't forget to leave your comment at shoutbox . iloveyouallsodamm . smile always yeah . jdikn ap yg brlku pedomen hdup krna anda adlh yg trbaik . :)

cinta ???

salam . hari ini nana xnk cte ap-2 sngt sbb xda topik  . just nk cte nie ajew . 
sprti mne ktew thu cnta ad mcm-2 jns cnta monyet laa , cnta sejati , cnta kpda allah dn sbgai nyer   . tpy dlm bnyk-2 cnta tue mne yg kte jrng uat . msty laa cnta pd allah an . mmng bkn mudah kte nk cry cnta tue klu kte xbrusha untk mncry nye , skrng rmai yg cry cnta yg mreka nmpk dpn mta shja sbb nk mngisi kekosongan yg ad dlm dry mreka . sesiapa yg mncry cnta nie snggup brkorban ap shja untk cnta mreka shngga diorng trlbt pd aktvti yg xsptutnyer . sdng kte mncry cnta sjti adakh kte brfkir cinta pd allah ad dpn mta npew kte x mncntai nyer spti kte mncntai cnta sjti kte . npew kte x brcnta pd allah dgn pnuh pngorbanan sprti yg kte uat pd cnta sjti kte . srng kte dngr cnta pd allah slmanyer tpy prnh manusia uat , ntah laa ,.cba kte uji kte dgn mncntai allah dgn pnuh ksh syng , dgn pnuh pngorbanan dn sbgainyer . ad stngh kte trlbt pd pnzinaan . btul jga kta orng cnta prlukn pngorbanan yg tramat sngt untk mlht seseorng yg kte syng itu bhgia , tpy nty ble kte daa follow smua ap yg dia inginkn , kte daa melakukan mcm-2 pngorbanan prnh kh kte dhrgai blk ap yg kte uat . prnh kte mndpt kbhgiaan sprti mreka dpt . prnh kte dpt kegmbraan yg sprti mreka dpt . mmng kte byngkn cnta sprti dlm crta titanic tpy prnh smua mnghyti btl-2 cnta yg mreka dpt spti dlm crta itu . kte bole cnta maty ngan seseorng tpy bla seseorng itu mng khianati kte prnh kte rsa mnyesal x ap yg kte lkukn itu adlh hnya cnta mty , cnta sjti atau semata-2 cnta yg memuaskn nafsu , . nana xksah korang nk brcnta korang brhak untk brcnta tpy brcnta biar laa brpda-2 sbb xsmua yg kte ingnkn akn dpt . cba kte fkir blk . klu kte cnta pd allah shngga kte mty xkew kte dpt ke syurga nyer  . tpy klu kte cnta pd mnusia prnh kte fkir akn kte ke syurga . klu kte brcnta pd allah prnh kew kcwa yg kte dpt prnh kew ksdhn yg kte dpt .sebenarnyer btl laa ckp orng mngpa nk ngs pd sesorng yg daa xnk at ktew sdngkn air mta kte ptut kte ngs pd allah sbb ap yg dosa kte uat . klu btl kte nk thu cnta sjti atau cnta mty bnyk-2 kn pd allah agr mnunjukkn sesorng yg baik pd ktew insyallah cnta sjti yg kte cry akn dtng sndry . kte sllu dngr ad ayat bgthu prmpuan yg baik hnya untk laki yg baik dn bgtu sbliknyer . so untk ap ag kte mncry cnta yg kte xpsty mne pngakhraan nyer  shngga kte snggup mngadaikn nywa kte sndry bla kte ptus cnta . x kew berdosa itu smua .  

* 
lembutmu x bererti..kau mudah dijual beli,
kau mampu menyayangi..lelaki dalam berbakti,
di sebalik bersih wajahmu..di sebalik tabir dirimu,
ada rahsia Agung..tersembunyi dalam diri, 
itulah sekeping hati..yg takut pada ILAHI (♥)


* 
Melihat mu dri jauh itu lebih b'makne dri ku terus menyakitimu,Aku ingin lihat mu bahagia,suatu hari nnti kau kn tahu b'tapa diri mu,sgt b'erti buat ku,hnya satu pinta ku,berikn ruang dn masa utuk kita lebih matang dlm hubungan ni,aku kn sentiasa d hati mu percya lh..


*

1. bila perempuan sdg besedih tetapi tidak menitiskan air matanya ,itu bermakna dia sdg menangis dlm hati

2.wanita sukar mencari bende yg dia benci dalam diri org yg dia syg

3.bila wanita jatuh cinta pada seseorg, lelaki itu tetap dalam fikirannya even dia sedang bersama lelaki lain

4.jika kamu hendak tolak cinta wanita pada kamu, tolak dgn lembut

5.wanita suka meluahkan perasaan mereka pada coretan2 puisi, dsbgnya

6.bersikap terlampau serius boleh mematikan mood wanita

7.bila pertama kali lelaki yg di sukainya memberi respon seperti menelefonnya, dia akan bersikap acuh tak acuh menjawab, tapi bila gangang di letakkan dia akan menjerit dan tak sampai 10 minit semua rakannya mengetahui perkara itu.

8.jika wanita itu memberi bermcm alasan bila di ajak berbual or sbgnya better forget her, hehe

9.jika kamu mahu mendekati wanita, mulakan dgn persahabatan

10.wanita of coz suka lelaki yang ambil berat tentang diri mereka
 
* 
♥ஜ♥ Tangisan semalam takkan menyebabkan kita rebah untuk hari ini
♥ஜ♥ Tangisan semalam takkan mematahkan semangat ini
♥ஜ♥ Tangisan semalam bukan berakhirnya sebuah harapan
~> Tapi...
♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah semangat
♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah kekuatan
♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah kebangkitan
~♥~ Mereka hanya melihat bintang, tp kita berusaha memetik bintang ~♥~

* 
❤♫❤♫❤.•*¨`*•..¸☼ ¸.•*¨`*•.♫❤♫❤.•*¨`*•..
Wahai Adam..
Lindungilah Hawa selagi kamu
mampu,bukan menyakitinya..
Bimbingilah hawa di jalan NurNya,
bukan menyesatkannya..
Wangikanlah mulutmu dengan
nasihat hikmah,bukan meracuninya.
Jadilah imam yang
terbaik buatnya,
saling membantu.
Hilangkanlah egomu kerana itu adlh
api yg membenamkan nur kebahagiaan.
InsyaAllah,Amin Ya Allah..
❤♫❤♫❤.•*¨`*•..¸☼ ¸.•*¨`*•.♫❤♫❤.•*¨`*•..
* 
♥ ♥ Seandainya telah Engkau catatkan Dia milikku....Tercipta buatku....maka satukanlah hatinya dengan hatiku....Titipkanlah kebahagiaan antara kami....agar kemesraan itul abadi...♥ ♥ 
*
biarkan cinta itu
tumbuh mekar
di dlm hati, dan jgn biarkan cinta
itu layu & mati d dlm hati...
krna cinta simbol khidupan yg abadi.... ♥ ♥ ♥
 
*
biarkan cinta itu tumbuh apa adax
biarkan cinta itu sendri xg brbicara
biarkan rona-rona asmara merebak dlm jiwa
jangan kekang cinta,jangan pendam cinta.
Cinta adlh Cinta
pahami tntg anugerah cinta,pasti indah :)
 
*
1. Cinta itu membahagiakan, Nafsu itu membahayakan



Cinta yang sebenarnya selalu menunjukkan jalan atau arah menuju kebahagiaan bagi orang-orang yang menjalaninya karena ALLAH. Seorang pecinta yang sudah menemukan dan memahami makna cinta sejati dalam dirinya akan berada pada kondisi yang membahagiakan.

Sebaliknya, orang-orang yang terkecoh dengan nafsu dan menganggap nafsu adalah cinta akan berada dalam kondisi yang membahayakan. Kita tidak bisa memungkiri, di mana ada kebaikan, di situlah setan menggoda manusia agar terjerumus ke dalam keburukan. Cinta dan nafsu seperti dua sisi dari mata uang yang sama.

Cinta adalah sisi positif, nafsu adalah sisi negatif dan uang itu adalah hubungan.

Seseorang yang mencintai pasangannya dengan sebenar-benarnya cinta karena ALLAH akan mengarahkan hubungannya menuju kebahagiaan sejati dengan cara menjaga dan menyayangi pasangannya.

Tanpa bermaksud untuk merusak dan menyakiti. Lain halnya dengan orang-orang yang menjalin hubungan dengan landasan nafsu,

mereka akan membawa hubungannya kearah kebahagiaan yang semu dan hanya berorientasi pada fisik, dalam hal ini sex. Yang justru akan menjerumuskan mereka ke dalam situasi yang membahayakan.




2. Cinta bikin kita ketawa, Nafsu bikin kita kecewa


Kalau diibaratkan hubungan seperti sawah, maka cinta adalah padi dan nafsu adalah rumput liar.


Nah, ketika ketika seseorang menanam padi (cinta) di sawah (hubungan) maka secara otomatis akan tumbuh juga rumput liiar (nafsu).

Kalau orang itu sudah mengetahui dan memahami apa itu padi (apa itu cinta), maka dia akan segera memangkas rumput liar itu (nafsu) yang tumbuh di sawahnya (hubungan). Ketika tiba masa panen, orang ini akan menuai hasil sawahnya (hubungan) yang ditanami padi (cinta) itu tadi berupa buah padi (kebahagiaan)

. Lain dengan orang-orang yang terkecoh yang menyangka rumput liar (nafsu) sebagai padi (cinta). Mereka akan memelihara rumput liar (nafsu) dan tanaman padinya (cinta) akan mati. Pada saat panen, tentu yang mereka dapat hanyalah sekarung rumput liar (nafsu) yang tidak enak dimakan (kekecewaan).




3. Cinta selalu ingin memberi, Nafsu hanya ingin diberi


Saya rasa maksud dari poin ketiga ini sudah jelas

. Cinta adalah memberi. Ketika seseorang menjalin hubungan atas dasar cinta maka hal pertama yang dilakukannya adalah memberikan yang terbaik kepada pasangannya, bukan ingin diberi. Logikanya,


kalau kita dan pasangan sama-sama ingin memberi (kita ingin memberi kepada pasangan dan pasangan ingin memberi kepada kita) secara otomatis keduanya akan menerima.


Tapi kalau kita dan pasangannya inginnya diberi (pasangan ingin diberi dan kita juga ingin diberi) lalu siapa yang akan memberi..? Pada akhirnya yang terjadi justru tidak ada yang akan diberi karena tidak ada yang ingin memberi.




4. Cinta ingin menyayangi, Nafsu ingin menggerayangi


Bagaimana cara kamu memperlakukan pasanganmu? Dan bagaimana cara pasanganmu memperlakukan kamu? Ini adalah cara termudah untuk membedakan mana cinta, mana nafsu..?

Landasan seseorang dalam menjalin hubungan akan sangat menentukan pada bagaimana cara orang tersebut memperlakukan pasangannya.


Orang yang menjalin hubungan dengan landasan cintakarena ALLAH akan senantiasa memperlakukan pasangannya dengan cara-cara yang baik. Menjaga, menyayangi, memperhatikan.MENUNTUN dan selalu memberikan yang terbaik.

Sebaliknya orang orang yang menjalin hubungan karena nafsu cenderung memperlakukan pasangan ke arah fisik.

Setiap kali bertemu, inginnya menciumi dan diciumi, setiap kali berdua inginnya dipeluk dan memeluk, digerayangi dan menggerayangi, dan yang lebih parah lagi kalau sampai kearah hubungan sex.



5. Cinta yang terbaik, Nafsu yang terbalik


Cinta karena ALLAH selalu berusaha untuk menjadi yang terbaik, berusaha memberikan yang terbaik untuk pasangan dan selalu memperlakukan pasangan dengan cara-cara yang baik.

Bagaimana dengan nafsu..? Sebaliknya, nafsu selalu ingin diberi dan cenderung memperlakukan pasangan ke arah yang menyesatkan .




ok laa smpy cni ap yg just nana nk luahkn sbb nana xpndai sngt dlm erti cnta . klu korang lg pndai bole komen-2 . :DD . stiap pndngn anda nana hrgai sngt2 . nana hnya mnusia biasa yg slllu uat kslhn krna yg bruk dtng dr nana sndry dn yg baik dtng dr allah swt , . stiap ap yg brlku psty ad hkmahnyer dn spya kte thu mne bruk dn baiknyer . thanks sngt-2 pd smua informasi yg nana dpt . post nie bkn untk mngkutuk someone , mnghna someone dn ap-2 ajew laa . ini hnya ap yg nana alami slma nana brcnta . :)) . stiap orng prnh merasinyer stiap orng prnh trlbt so sma-2 kte bca dn renungkn kmbli ap yg anda uat krna hdup nie umpama ais krim . bla dia cair kte xdpt nk mrasainyer ag . :) . salam syng smua . asssalammualaikum . ^_^
 
 
 
 
 
P/S : ngah lyan lgu ungu -ku ingin selamanyer , percaya padaku . . zvilia band -aishiteru , eren - xkn psah dn mcm-2 ag . :DD . 
mood : brsma ngan ayna dn ajib mnulis blog nie . sye menaip diorng bca . hehe . haha . syng ayna ngan ajib sngt-2  . nana ad diorng ajew skrng . nana synd diorng . diorng jew pneman nana skrng nie yg mngmbrakn nana . nana hrap-2 xda spew yg rmpas diaorng dr hdup nana sbb nana xthu ngan spew ag nana nk hdup klu diorng xda . nana syng ayna ngan ajib sngt :DDD
 
 
 
 
 
                                                                                            nukilan nana yana ^_^

No comments: